HALLÅ!

Jag har inte uppdaterat på en evighet! får nästan lite ångest över det, men nu ska jag hålla igång igen! Har ju gått så lång tid så vet inte hur jag ska orka skriva allt.. och hur ni ska orka läsa allt x)

London - jag var i London härom helgen. Shoppade som bara den! Hittade massa fynd! bl.a En skrik rosa tröja från Gap, Ett jätte fint halsband med matchande örhängen från 1970. Och mycket mer! Vi bodde på ett hotell precis mittemot Hyde park, det var jätte mysigt! Vi gick som vanligt massor som vi alltd gör när vi åker någonstans. Vi gick på den stora marknaden (som jag inte kommer ihåg vad den heter nu bara för det). På kvällarna tog vi det mest lugnt.

Livet överlag - För 10 minuter sen kändes livet jävligt bra! Kom hem från träning, körde fan All in, kunde inte gå och vi får väll se hur det känns imorgon. men imorgon kväll är det träning igen! Men som sagt just nu känns allt skit. Fick nyss ett samtal som inte var roligt, en vän var välldigt arg på mig, för jag sa något jag verkligen inte menade. Och en annan vän vet jag inte vad som hände med, helt plötsligt så blev allt konstigt bara. Det är sjukt, hur folk påverkar ens mående. just nu känns jag bara för att ligga i sängen och kräkas eller supa mig redlös. nej jag väljer att jobba ihjäl mig. Känns som en bra idé.

Lägenhet - Den 10:e ska jag på lägenhetsvisning.. Vill verkligen flytta typ NU.. men det ända som står i min väg är den där JÄVLA ekonomin.. Så har bästämt mig för att prata med min chef om att gå upp i timmar typ imorgon. Och vill desutom ha min löneförhöjning NU som jag har väntat på i två månader... Men igen till lägenheten. det är en 2:a på ca 70 kvadrat .. Men för ca 5100 i månaden ( endast hyran). Sen till kommer ju så otroligt mycket. Möbler och sånt har jag och allt mellan himmel och jord, det ända som behövs är ett köksbort och stolar. Fast jag har ett som jag skulle kunna ha så länge, men det är nog det ända jag behöver. men som sagt då var det pengar igen det handlar om.. Om någon är taggad att flytta så säg gärna till!

Preventivmedel - Det är egentligen inte många ungdomar som känner till alla preventivmedel som samhället har att erbjuda, det finns massor. När man är ung och vill skydda sig så skaffar dom flesta direkt p-piller. Det är nog det vanligaste preventivmedlet, men det finns så många fler, som kanske är bättre för just dig också! så nu skulle jag villja informera er lite om olika preventiv medel!

P-piller
Det finns massor olika sorters p-piller, det finns bl.a östrogenfritt p-piller, då tar du ett piller varje dag konstant. Vissa får utebliven mens, vissa får oregelbundet och vissa får det konstant, vid det sista så måste man oftast byta till kombinerade p-piller. det innehåller både östrogen och gestagen (två olika hormoner). Dom p-pillrena tar du en tablett om dagen i tre veckor, sen tar du sockerpiller i en vecka så man får mens, det går även att skjuta på det ett tag om man så vill det.
Eftersom p-piller går igenom blodet behövs det en hög dos av hormoner. Det kan göra att din sexlust minskar, du kan få humörsväningningar osv.

P-stav
En specialutbildad barnmorska eller gynekolog sätter in en liten mjuk stav under huden på överarmens insida. Staven syns inte men kan kännas under huden. P-staven förhindrar ägglossning och gör slemmet (sekretet) i livmoderhalsen tjockt och segt så att spermierna får svårt att komma in i livmodern. Hormonet i p-staven är gestagen. Samma som p-piller så går hormonet genom blodet och du kan få biverkningar som humörsväningingar osv.

P-ring
P-ringen är en mjuk plastring med samma hormoner som kombinerade p-piller. Du sätter in ringen som en tampong och den ska sitta på plats i tre veckor. Fjärde veckan gör man ett uppehåll, och sedan sätter du en ny ring in. Fungerar precis på samma sätt att skjuta upp mensen med som kombinerade p-piller.

P-plåster
Ett plåser du kan placera vart du vill på kroppen förutom brösten, knäna och ner eller armbågar och ner. Du byter plåster en gång i vecka i tre veckor sen lämnar du en vecka och får då mens. Det är samma hormoner som i  kombinerade p-piller, så även här kan du skjuta på mensen om du vill.

P-spruta
P-spruta innehåller bara gestagen (gulkroppshormon) men i betydligt högre dos än minipiller, p-stav, hormonspiral och östrogenfritt p-piller. P-sprutan hämmar ägglossningen fullständigt. Den påverkar också det slem (sekret) som finns i livmoderhalsen som blir segt och tjockt så att spermierna får svårare att tränga in i livmodern. Du får en spruta i skinkan var tredje månad av en barnmorska eller läkare.

Hormonspiral
Det innehåller gestagen, gestagenet gör så att slemhinnan på insidan i livmodern blir tunn, och då kan inte ett ägg fastna där och växa. I livmoderhalsen finns ett slem (sekret) som blir tjockt och segt, det gör det svårare för spermierna att tränga in i livmodern. Eftersom spiralen sitter i vaginan utsöndras hormonet enbart där, vilket innebär att du inte kommer få några biverkningar som nedsatt sexlust, eller humörsväningar.

Kopparspiral
Kopparspiral är gjord av plast med en liten koppartråd runt. Den är bara några centimeter lång och har oftast formen av ett T.En barnmorska eller gynekolog sätter in den i livmodern och du kan få den uttagen när du vill, men man kan inte ha den längre än ca 5 år. Kopparspiralen innehåller inget hormon utan skapar en miljö som gör att ett ägg inte kan fästa vid livmoderväggen. Kan användas av dig som har ett fast förhållande, eftersom risken för underlivsinfektion kan öka, speciellt om du byter partner.
biverkningar kan vara - ökade blödningar och underlivsinfektion.

Minipiller
Minipiller innehåller endast gestagen. Minipiller förhindrar att du blir gravid genom att det slem (sekret) som du har i livmoderhalsen blir segt och tjockt så att spermierna får svårare att tränga in i livmodern. Minipillren försämrar också miljön i livmodern för befruktade ägg. Det är viktigt att ta tabletterna vid ungefär samma tid varje dag. Vet du att du har svårt att komma ihåg att ta ditt piller är minipiller inte så bra.

Alla ovanstående preventivmedel är 99% säkra förutom minipiller som är 92 - 96% säkra.

Så tjejer, kolla så att du verkligen valt rätt preventivmedel. Jag har gått på tre olika, först kombinerade p-piller, efter 1 år fick jag fruktansvärda biverkningar och fick börja med östrogenfria p-piller, till en början hade jag välldigt oregelbunden mens men sen fick jag uppehåll helt i flera år. Men jag blev slarvig och bestämde att jag behövde något annat. Just nu tar jag P-plåster vilket är underbart för mig eftersom jag är lite kinkig med allt som har med kroppen att göra.
Och var inte rädd för att fråga mig eller att gå till någon ungdomsmotagning, dom hjälper gärna till och förklarar mer!

Läs även gärna mer på : http://preventivmedel.nu/preventivmedel/

Ha en bra dag och hoppas ni har lärt er lite!

BILD FRÅN BEPPE!

PUSS



Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0